بازاریابی چیست؟ تعریف مارکتینگ از نگاه ۱۵ متخصص

بازاریابی چیه؟ تعریف مارکتینگ از نگاه ۱۵ متخصص

سعید رهبری

۷۲

۵

۹ ۵۱۴۱۵۲۳

کلمه بازاریابی به اندازه ای وارد زندگی روزانه ما شده که شاید دیگه پرسیدن این سوال که “بازاریابی چیه؟” در نگاه اول کار مسخره ای باشه:

” بازاریابی بازاریابیه دیگه. این چه سوالیه؟”

اما اگه کمی در موضوع دقیق شیم، می بینیم که ارائه یه تعریف دقیق از معنی بازاریابی کار خیلی راحتی نیس. واقعاً چیجوری می تونیم بگیم که کدوم فعالیتای یه کار و کاسبی، بازاریابی حساب می شن و کدوم فعالیتا نمی شن؟

بدیش اینه، الان تصور خیلی از شرکتای ایرونی اینه که بازاریابی فقطً یه برابر واسه کلمه تبلیغات بوده و چیزی بیشتر از اون نیس. اما ما جدیدیا، به عنوان یه تیم فعال در این مورد، میدونیم که بازاریابی مبحثی بسیار گسترده تر از تبلیغاته. و دقیقاً به خاطر همین بود که عزممونو جزم کردیم در مورد معنی بازاریابی یه مقاله بنویسیم. ما در این مقاله، واسه پیدا کردن یه تعریف خوب از بازاریابی، به سراغ کارشناسان جهانی میریم و می بینیم از نظر هر کدوم از اونا، بازاریابی چیه.

با کمی گشت و گذار در اینترنت تونستیم صدها تعریف جور واجور واسه بازاریابی پیدا کنیم. اما مطمئناً ارائه تموم اونا از حوصله این مقاله خارج بود. پس به ۱۵ تعریف برگزیده اکتفا کردیم که هر یک رو با توضیحی کوتاه به شما ارائه می کنیم. این تعریفا تقریباً بیشتر حولوحوش بازاریابی رو در بر می گیرن.

، بیایید شروع کنیم:

یه تعریف شسته رفته و کامل از بازاریابی

– اتحادیه بازاریابی آمریکا

تعریف اتحادیه بازاریابی آمریکا (American Marketing Association یا AMA) نتیجه چند سال بحثه و تعجبی هم نداره که یه نگاه کامل، ولی دقیق به بازاریابی رو ارائه میده. این تعریف تموم بخشای بازاریابی، از جمله پیشرفت محصول، روابط عمومی، قیمت گذاری و دیگه حولوحوش هدف دار بازاریابی رو در بر میگیره.

قیمت

تعریف مارکتینگ از نگاه یه اسطورۀ بازاریابی

بازاریابی همه چیزه.
– رجیس مک کِنا

، قبل اینکه درباره حرف رجیس مک کنا حرف بزنیم، بذارین خود اونو بهتر بشناسیم. اون همون بازاریابیه که بیشتر روشای مارکتینگ با تکنولوژی رو به جهان معرفی کرده و با شرکتای بزرگی مثل اپل، مایکروسافت، اینتل و … در مورد مارکتینگ همکاری داشته. تاثیر کارای مک کنا باعث شده در جهان تجارت از اون به عنوان بازاریاب اسطوره ای (و بسیاری القاب دیگه) یاد شه. پس اینکه استیو جابز خودش مستقیماً از اون درخواست کرده که در بازاریابی اولین کامپیوتر شرکت اپل کمکشون کنه، نباید باعث تعجب شما شه.

تعریف مک کنا از بازاریابی با شهرتش همخوانی داره. تعریفی جسورانه که به ما میگه هر کاری که می کنیم بخشی از بازاریابی ماست. این یعنی بازاریابی به تحقیق، طراحی محصول، قیمت گذاری و تبلیغات محدود نمی شه و کوچیکترین مسائل کاری از جمله چگونگی جواب دادن به تلفن و سرعت ما در حل مشکلات رو شامل می شه. بله! تموم این موارد در نگاه مشتری به شرکت ما تاثیر دارن.

مشکلات

بازاریابی: نگاه مشتری به تجارت

– پیتر دراکر

پیتر دراکر یکی از تاثیرگذارترین افراد در شکل دادن اصول و پایه تجارت مدرنه. همونطور که دیدید، این متخصص تجارت و بازاریابی هم این ایده رو گسترش میده که بازاریابی همه چیزه. البته اون توضیحی کامل تر در این مورد به ما ارائه میده. هم اینکه، (به درستی) به ما میگه که بازاریابی با فروش فرق می کنه.

بخاطر این، بد نیس ببینیم اون در مورد هدف بازاریابی به ما چه میگه:

هدف بازاریابی اینه که مشتری رو خوب بشناسه و بفهمه، تا اینطوری بتونه اجناس و خدماتی رو ارائه دهد که واسه اون مناسب باشن و خود به خود فروش برن. 

بازاریابی و فروش با هم فرق دارن!

بازاریابی قراره واکنشی در مشتری برانگیزد

منظور از بازاریابی، اون پیاما و فعالیت هاییه که باعث به وجود اومدن پیاما یا فعالیتای دیگری می شن.
– جی بائر

جی بائر یه مشاور مطرح بازاریابیه که شرکت بازاریابی Convince & Convert (راضی و تبدیل کن) رو تاسیس کرده و کتابی پر فروش در مورد بازاریابی به چاپ رسونده. بد نیس بدونین که وبلاگ اون به عنوان یکی از پربازدیدترین منابع مربوط به بازاریابی شناخته شده.

توضیح اون از معنی بازاریابی، باوجود اینکه خیلی ساده س!، حرف زیادی واسه گفتن داره. کار بازاریابی فقط فروش محصول نیس و باید کاری کنه که مشتریان پیام کار و کاسبی ما رو منتقل کنن.

بازاریابی یه روند اجتماعیه که به وسیله اون افراد و گروه ها، چیزی که میخوان و نیاز دارن رو با تولید و مبادله اجناس و ارزش با بقیه، بدست می یارن.
– فیلیپ کوتلر

فیلیپ کوتلر یکی از تاثیرگذارترین چهره های بازاریابی در دنیاس و بیشتر از ۵۵ کتاب در این مورد به چاپ رسونده. بد نیس بدونین که یکی از کتاب ‎های اون به نام “مدیریت بازاریابی: تحلیل، برنامه ریزی و کنترل” به عنوان محبوب ترین کتاب درسی واسه کلاسای رشته تجارت شناخته شده.

برنامه ریزی

پس به طور کاملً طبیعیه که نگاه اون به بازاریابی هم یه نگاه سنتی و دانشگاهی باشه: دقیق و سرد. به کار گیری عبارت “روند اجتماعی” در این تعریف، کمی توجه رو از بخش تجاری دور می کنه و کلمه “افراد” شاید خیلی جانشین مناسبی واسه “مشتریان” نباشه.

بررسی SWOT چیه و چیجوری می تونه کار و کاسبی شما رو از این رو به اون رو کنه؟

سوال بازاریابی چیه و پدر بازاریابی چریکی

– جی کانرد لوینسون

لوینسون شاید معرف حضور شمام باشه. اون همون کسیه که علیه روشای سنتی بازاریابی قیام کرد و یه روش مدرن بازاریابی به اسم گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی رو به جهان معرفی کرد. چیزی که خوندین، بخشی از یه سخنرانی پر شور به وسیله این بازاریاب خلاقه که در اون، نقش متقاعدسازی در بازاریابی به طور کاملً برجسته شده.

بازاریابی: راهی واسه کسب اعتماد

– جون جانتش

نگاهی کوتاه به ۱۰۱ روش و روش هدف دار بازاریابی که حتماً باید بشناسین

جون جانتش یه متخصص بازاریابیه که به خاطر معرفی روش بازاریابی چسب پهن یا داکت تیپ مارکتینگ (Duct Tape Marketing) معروف شد. تخصص اون کمک به کار و کاسبیای کوچیک واسه رشده. تعریف جانتش از بازاریابی، دقیقاً مثل تعریف لوینسون، روی بحث متقاعدسازی مخاطب تاکید بسیاری داره، اما نگاه اون، یه نگاه بسیار شخصی تره و بحث جلب اعتماد مشتری رو هم پوشش میده.

تعریف مارکتینگ از نگاه یه موسسه بین المللی

بازاریابی یعنی

“روند مدیریتی که مسئول شناسایی، پیش بینی و برآورده کردن خواسته های مشتریان به روشی سودآوره.”
– موسسۀ بازاریابی چارترد

موسسۀ بازاریابی چارترد (Chartered Institution of Marketing) یا به طور خلاصه CIM، بزرگترین مرکز جهانی در مورد بازاریابیه که در انگلستان فعالیت می کنه. واسه اینکه بفهمین چقدر بزرگ، باید بدونین که این موسسه بیشتر از ۳۵ هزار عضو و دانشجو از سراسر جهان داره.

دانشجو

تعریف CIM از بازاریابی یه تعریف دقیق و جامعه که به این موضوع اشاره داره که کار بازاریابی، برطرف کردن نیازای مشتریاس. فقط نباید از یاد برد که این رفع نیاز باید به روشی باشه که پول وارد شرکت شه.

تعریف مارکتینگ از نگاه باهوش ترین مرد دنیا

باهوش

بازاریابی یعنی یه تجربه وسوسه انگیز بسازین و بوسیله اون، یه رابطه شخصی با آدما برقرار کنین و میل به اشتراک گذاری با بقیه رو در اونا به وجود بیارین.
– ساول کلت

ساول کلت، یه متخصص بازاریابی دیجیتال و دهن به دهانه. اون در وبلاگش، خود رو به عنوان “باهوش ترین مرد جهان” معرفی می کنه. اما اگه از خودمحوری ساول بگذریم، تعریف اون جای بحث داره.

دیجیتال

درسته که این تعریف کمی محدوده، اما از تعریفای مورد علاقۀ من از مارکتینگه. به چه دلیل؟ به خاطر تاکید اون بر ارائه تجربه کاربری عالی و انسانی، ایجاد محتوای مهم و بازاریابی دهن به دهن.

پرسونای مشتری چیه؟ راهی واسه درک عمیق مخاطب

بازاریابی، داستانیه که برند شما نقل می کنه

بازاریابی هر چیزیه که بسازین یا به اشتراک بذارین، و داستان شما رو نقل کنه.
– اونهَندلی

هَندلی یکی از اون زنانیه که تونسته در جهان بازاریابی واسه خود اسم و رسمی به هم بزنه. اون در مورد بازاریابی محتوا فعالیت داره و یه کتاب پر فروش در این مورد هم به چاپ رسونده. دلیل من واسه اینکه تعریف اونو در این لیست آوردم، تاکیدی بود که بر تولید محتوا و روایت داستان یه برند داره.
بازاریابی محتوا

بازاریابی یعنی مشتریان وفادار و فروش موفق

بازاریابی کالاهایی هستن که برنمی گردن و مشتریائی هستن که برمی گردن.
– استیو داوسون

شاید که استیو داوسون – مدیر یه شرکت بازاریابی آمریکایی – به اندازۀ افراد قبلی این لیست مطرح نباشه. اما این موضوع نباید باعث شه که دست کم کمی به تعریف اون از بازاریابی و تاکید اون بر ایجاد مشتریان وفادار و یه رابطه دراز مدت، با سرویس دهی عالی، فکر نکنیم.

تعریف بازاریابی از نگاهی نیمه سرمایه داری

بازاریابی یعنی به مشتریان خود کمک کنین تا بفهمن که چقدر به چیزی نیاز دارن که هیچوقت نمی دونستن به اون نیاز دارن.
– دورن موران

دورِن موران هم مثل نفر قبلی که معرفی کردیم، اسم و رسمی از خود نداره و الان، به عنوان مدیر ارشد بخش تنظیم روش هدف دار دیجیتال تو یه شرکت بازاریابی کار می کنه. با این حال، اونم یه تعریف باحال از بازاریابی به ما ارائه میده. خیلی از بازاریابان بر این عقیده ان که کار ما ایجاد حس نیاز در بازاره. خانوم موران هم بر این موضوع تاکید می کنه، اما همزمان به ما میگه که باید چیزی مهم به مشتری ارائه بدیم.

به شخصه خیلی با ایده سرمایه گذاری (یعنی همون کمیکی که در اول این مطلب خوندین) موافق نیستم که فقط بر ایجاد حس نیاز در مشتری تکیه داره. با این حال، قصد نداشتم به کل این نگاه رو در مقاله خود حذف کنم. فکر می کنم، تعریف خانوم موران یه پل ارتباطی خوب بین بازاریابی اصولی و البته، نظام سرمایه داری باشه.

سرمایه گذاری

بازاریابی: آموزش درست به مخاطب

وقتی که محصول خوبی ارائه می دین، اون وقت بازاریابی به آموزش ختم می شه. اینکه ما به صورتی موثر در مورد یه محصول خوب به مردم آموزش بدیم، باعث به وجود اومدن انگیزه ای می شه، که واسه حرکت اونا لازمه.
– جفری هارمون

جفری هارمون کسی بود که شرکت اورابراش رو ظرف مدت یه سال در جهان مطرح کرد. شخصاً تعریف اون از بازاریابی رو بیشتر از تموم تعریفای دیگه خوشم میاد. وقتی چیزی که ارائه می دیم مهم باشه، پس کافیه اونو به درستی به مخاطبان خود معرفی کرده و با آموزش درست، به اونا کمک کنیم تا با ترسای خود در مورد اون بر بخورن. یه بازاریابی اصولی، سالم و موفق! اینطور نیس؟

بازاریابی مصرفی یا B2C چیه و چیجوری از اون بهترین استفاده رو بکنیم؟

مارکتینگ راهیه واسه بهتر بودن از رقبا

بازاریابی یعنی شناسایی خواسته و درخواست مشتری، و ارائه اون به روشی بهینه تر و موثرتر از رقبا.
– پاول کالاویس

پاول کالاویس یکی از کارشناسان بازاریابی در شرکت Sterling Park Groupه. چیزی که تعریف اون از بازاریابی رو از دیگر افراد این لیست جدا می کنه، تمرکز اون بر بحث رقبا و نقش اونا در بازاریابی یه تجارته.

بازاریابی چیه؟ یه رابطه دراز مدت با مشتری


– رنه بلاجت

رنه بلاجت یه متخصص بازاریابیه که شرکت بازاریابی Magic Sauce Media رو تاسیس کرده و راهکارهای مارکتینگ بسیار صمیمی و شخصی به مشتریان خود ارائه میده. دلیل اینکه تعریف اون در این مقاله آورده شد، دقیقاً همین تاکید اون بر ایجاد روابط دراز مدت با مشتریان و علاقه مند کردن اونا به برنده.

نیازمند دریافت مشاوره در زمینۀ بازاریابی دیجیتال هستین؟

تجارب گذشته به ما اجازه میده تا بتونیم به شما در مورد برندینگ و بازاریابی دیجیتال کمک کنیم.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

آموزش و مشاوره بازاریابی

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

نتیجه گیری

اون پیامی که تموم این تعریفای مارکتینگ طوری القا می کنن، اینه که بازاریابی باید نیاز و خواسته مشتری رو بشناسه و اونو جفت و جور کنه – و البته، اینکه کار بازاریابی چیزی بیشتر از فروش صرفه.

همونطور که تموم این کارشناسان بازاریابی به شما گفتن، اگه می خواین بازاریابی بهتری انجام بدین، لازمه روی تجربه کلی مشتریان از برند خود تمرکز کنین و اینطوری، شانس فروش خود رو بیشتر کنین. هم اینکه، در بازاریابی درست نباید فقط به دنبال تبلیغات و گرفتن مشتری باشین و قصدتون ارائه یه تجربه عالی به مشتریان باشه. این جوری س که از جهانِ تبلیغات صرف، وارد جهان بازاریابی میشین. (این موضوع بازاریابی آنلاین و آفلاین هم نمی شناسه.) حالا اگه دوست داشتین می تونین به سراغ مطلب دیگه ما در زمینۀ شکلای جور واجور روشای هدف دار بازاریابی برید و ببینین کدوم روش هدف دارای مارکتینگ می تونن واسه شما مناسب باشن.

، این مقاله به شما کمکی کرد؟ کدوم تعریف رو بیشتر دوست دارین؟ جواب خود رو از راه بخش دیدگاه ها با نوین و خوانندگان دیگه در میان بذارین، و حتی اگه تعریفی بهتر از بازاریابی می شناسین، اونو به ما هم بگید.

موضوعات مرتبطبازاریابی اینترنتیمفاهیم و اصول بازاریابی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

 

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سعید رهبری

سعید رهبری هستم. یه جدیدی که با معنی فعلی بازاریابی در ایران موافق نیس و فکر می کنه کسب و کارا باید با بازاریابی داخلی درست و کیفیت خدمات خود در راه جذب و حفظ مشتری قدم بردارن.

پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

آمیخته بازاریابی: نگاهی کامل به روش هدف دار یه کار و کاسبی

Digikala چیجوری تونست دیجی کالا بشه؟

راه اندازی کار و کاسبی با هزینه کم و درآمد بالا از خونه

چیجوری یه شرکت سئو معتبر رو شناسایی کنیم؟

Post Author : ادمین

Related Post