ترند چیست؟ چگونگی ترند شدن در شبکه های اجتماعی

شاید در سایتا و یا شبکه های اجتماعی در به کلمه ترن برخورده اید و این سوال واسه شما پیش اومده باشه که ترن چیه؟ چه معنایی داره؟ و از کجا این ترندها به وجود میان؟ چگونگی ترن شدن ؟

واژه ترن اولین بار در صنعت مالی واسه تغییر شیفتا در مارکتا استفاده می شد.

ترن و کلا ترن شدن از جمله اصطلاحاتیه که طی سالای گذشته بین مردم به صورت گسترده رواج پیدا کرده. با سئو پارسیان همراه باشین تا جواب سوالای بالا رو دریابید!

سرفصل محتوا

  • ترن شدن چیه؟
  • ترندا از کجا میان؟
  • ترن شدن در صنعت مد و فشن
  • ترن شدن در توییتر
  • چیجوری بفهمیم که کدوم هشتگ فارسی در توییتر ترن شده؟
  • چیجوری یه موضوع در شبکه های اجتماعی ترن می شه؟

ترن شدن چیه؟

درواقع هر چیزی که تو یه بازه وقتی خاص مد بشه و یا قرار باشه که مد شه رو “روند مد” و یا ترن می گن.ترن می تونه در بخش پوشاک ،استایل ،معماری،سبک زندگی و دیگه فاکتورهای اجتماعی باشه.

در ترمینولوژی مدیریتی هم، اصطلاح ترن (Trend) یا روند هست. اما ترندها در مدیریت می تونن افزاینده یا کاهنده باشن. در حالی که در صنعت مُد و پوشاک، وقتی از ترن شدن یا ترن بودن صحبت می شه، همیشه منظور افزایش استفاده و رواج پیدا کردن و گسترده (Popular) بودنه.

آسونترین معنی ترن گسترده شدن و رواج پیدا کردن یه بحثه.

ترندا از کجا میان؟

در واقع هیچ منبع واحدی واسه ترن وجود نداره. ترندها از فاکتورهای مختلفی نشأت می گیرن از جمله : فیلم،هنر،استریت استایل و یا حتی جنبشای سیاسی.

مثلا در سالای ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ در فرانسه تعداد خیلی از مردم به ورزش کردن روی آوردن و در اون چند سال بود که احساس نیاز به لباسای ورزشی باعث به وجود اومدن ترن لباسای ورزشی شد.

ورزش

ترن شدن در صنعت مد و فشن

در صنعت مد و پوشاک وقتی از ترن شدن یا ترن بودن صحبت می شه،همیشه منظور افزایش استفاده و رواج پیدا کردن و گسترده بودنه.

ترندا بسیار سریع تغییر می کنن و اکثرا در بازه های وقتی ۳ ماهه و با تغییر فصل درست می شن.

ترن شدن در توییتر

یکی از وسایل کاربردی توییتر که معرفی اون به سال ۲۰۱۲ برمیگرده لیستی از موضوعات جور واجور رو بهتون میده که براساس موقعیت جغرافیایی و آدمایی که در توئیتر مبادرت به دنبال کردن اونا کردین تنظیم شده.

یعنی موضوعاتی یا توییتای که در موردٔ یا مبحث خاصی ارسال می شن و دارای بیشترین شرکت کننده در واحد وقتی روزه با در نظر گرفتن منطقه ای که انتخاب می شه در کنار پروفایل توییتر نشون داده می شه.

در حالیکه در هر لحظه تنها لیست بسیار محدودی از موضوعات رو بهتون میده، بازم می تونه واسه اطلاع پیدا کردن از موضوعات پرطرفداری که مورد علاقه دنبال کنندگان شماس به درد بخور واقع شه. اما بدیش اینه هنوز اسم ایران در لیست Trendای توییتر موجود نیس.

ترندها یکی از پرکاربردترین وسایل توییتر هستش به خصوص در موردٔ اطلاع رسانی یا خبررسانی از راه توییتر و معمولاً ترندهای مهم و روز و سرتیتر خبرها در جستجوهای گوگل به طور اختصاصی نشون داده می شن.

مثلا خبر بارداری بیانسه یکی از پرطرفدارترین ترندهایی بود که تعداد رکورد توییتر در مورد یه موضوع خاص رو شکست.

این خواننده و بازیگر خبر بارداری اش رو در بین مراسم جوایز موسیقی در لس انجلس روی صحنه واسه اولین بار اعلام کرد و بدون این دست اون دست کردن خبر اون به سرعت درسایت توییتر بین کاربران منتشر شد تا جایی که در هر ثانیه ۸۸۶۸ بار توییت شد.

جالبه که رکورد قبلی در مورد به کار گیری این سایت واسه انتشار خبر به ورزش بانوان تعلق داره و خبر حذف تیم ملی فوتبال زنان آمریکا در مقابل ژاپن در جام جهانی در هر ثانیه ۷۱۹۶ بار توییت شده بود.

با ۴ هزار توییت در ساعت هم می شه جز ۱۰ ترن برتر توییتر در دنیا شد.

چیجوری بفهمیم که کدوم هشتگ فارسی در توییتر ترن شده؟

اول به سایت tweetdeck.twitter.com مراجعه کنین. در منوی سمت چپ روی دکمه + (Add Column) کلیک کنین. وارد صفحه ای میشین که گزینه هایی در اون نوشته شده مانند گزینه Trends.

وقتی روی گزینه Trends کلیک می کنین، وارد صفحه Trending میشین و بعد از لیست کشویی که در بالای صفحه سمت چپ هست، گزینه WorlWide و کلیک کنین.

با این انتخاب هشتگایی که در تموم دنیا در حال استفاده هستن، نشون داده می شه که هرچه هشتگی بیشتر توییت شده باشه، رتبه بهتری در این لیست داره.

درضمن می تونین هشتگ مورد نظر خودتون رو انتخاب کنین و به صورت یه ستون جدید به لیست ستونای قبلی اضافه کنین. در ستونی که اضافه شده، فقط توییتایی رو مشاهده می کنین که با اون هشتگ توییت شدن.

چیجوری یه موضوع در شبکه های اجتماعی ترن می شه؟

اما چیزی که بیشتر از همه مهمه، تاثیر این پستا در رواج یه موضوع و شناخته شدن اون هستش. کاری که اصطلاحا اونو روال شدن یا «ترن شدن» می گن.

سایتی مانند فیسبوک به یه غول بزرگ در اینترنت تبدیل شده. از روزی که این شبکه اجتماعی راه اندازی شده، تعداد کاربراناش به شکل زیادی زیاد شده.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک مصممه که فیسبوک رو به چیزی بالاتر از یه شبکه اجتماعی تبدیل کنه و این سایت رو تا حدی بین کاربران رواج بده که در اول و پایان هر روز، حتما صفحه های خودشون رو چک کنن.

این شبکه اجتماعی براساس فیدها و پستایی که کاربران می ذارن و البته اندازه محبوبیت اونا، موضوعات مورد علاقه هر کاربر رو در صفحه Home نمایش میده. اون احتمال میده که تا سال ۲۰۳۰ تعداد کاربران این شبکه اجتماعی به ۵ میلیارد نفر در سرتاسر دنیا برسه.

بقیه شبکه های اجتماعی مثل توییتر یا اینستاگرام هم میلیونها کاربر دارن و هرروز فیدها و پستای زیادی روی این سایتا آپلود و دیده می شه. (البته این شبکه ها در مقایسه با فیسبوک و به خصوص تاثیر اون در رواج یه موضوع در سراسر دنیا چند پله عقب هستن.)

نباید از یاد برد که دسترسی راحت به یه سایت هم عامل مهمیه که روی تعداد کاربران و منتشر کردن موضوعا اثر میذاره.

این به اصطلاح «ترن شدن» اتفاق جالبی هست؛ از این نظر که بعضی وقتا فرصتای شغلی تازه ای رو رواج میده یا باعث معروف شدن یه آدم می شه.

همه اینا فرصتای کلانی واسه درآمدزایی جفت و جور می کنن؛ فقط کافیه تا تعداد لایکا، بازدیدها و به اشتراک گذاریای یه موضوع بالا بره تا سایتی مثل فیسبوک، اخبارش رو واسه بقیه کاربرها نمایش بده.

اینطوری تو یه چشم به هم زدن همه از موضوع باخبر می شن و کنجکاو می شن تا در موردآن اتفاق یا شخصیت بیشتر بدونن؛ این یعنی یه تبلیغات گسترده رایگان.

در مورد منطقه هایی که محدودیت دسترسی به فیسبوک دارن یا به هر دلیل از این شبکه اجتماعی استفاده نمی کنن، اینستاگرام وسیله مناسبیه.

این روزا فروشگاه های مجازی و صفحه های زیادی واسه فروش آثار دست سازه ها ایجاد شده که بازار داغی به راه انداخته.

مبحثایی مثل طراحی لباس و مد، «داب اسمش» (DubSmash)، سبک زندگی یا اخبار هنرمندان، از جمله صفحه هایی در اینستاگرم هستن که تازگیا در ایران ترن شدن.

منبع: aftabir.com – sarak-co.com – digikala.com – saten.ir – ostoorehsazan.ir

Post Author : ادمین

Related Post