12 توصیه به مهمان‌های نوروزی | تغذیه سالم

12 پیشنهاد به مهمونای نوروزی

از جمله خوراکیای عادی پذیرایی در طول ایام عید شیرینی، میوه، آجیل و چایه. شاید سوال کنین کدوم یکی و چقدر از هر کدوم مصرف کنیم تا هم سالم بمونیم و هم دچار اضافه وزن بعد از تعطیلات نشیم…

 

1. طی روز، بیشترین حد 2 بار به عنوان میان وعده میشه از شیرینیا استفاده کرد. مصرف بیشتر از این مقدار شیرینی به خصوص واسه آدمایی که اضافه وزن دارن، پیشنهاد نمی شه.

 

2. بهتره شیرینیایی رو انتخاب کنین که کوچیک، خشک، بدون خامه و ً با مغز یا میوه س. مثلا شیرینیای نارگیلی کوچیک جزو بهترین شیرینیا واسه ایام عید هستن.

 

3. مصرف میوه یا آجیل بر شیرینیا ارجحیت داره.

 

4. اندازه مصرف با در نظر گرفتن شرایط سنی فرق داره اما به صورت میانگین، مصرف 2 تا 5 میوه در روز پیشنهاد می شه.

 

5. اگه قراره در طول روز چند جای جور واجور عیددیدنی برید و چاره ای ندارین در تموم عیددیدنیا میوه بخورین، بهتره یه میوه رو 2 یا 3 نفری بخورین. اینطوری می تونین 3-2 نوع میوه جور واجور بخورین و زیادتر از اندازه هم کالری نگیرین.

 

6. از بین میوه ها چیزی که پیشنهاد می شه هر روز در برنامه غذایی تون بذارین، سیبه که متأسفانه کمتر خورده می شه. در کنار سیب میشه یکی از مرکبات به خصوص پرتقال، نارنگی یا حتی کیوی مصرف کرد.

 

7. از بین خشکبار توت و کشمش به خصوص واسه افراد گرفتار به دیابت خوبه اما این افراد باید به اندازه مصرف هم توجه داشته باشن چون مصرف بیشتر از 2 قاشق غذاخوری توت یا کشمش پیشنهاد نمی شه.

است که متأسفانه کمتر خورده می شه. در کنار سیب میشه یکی از مرکبات

به خصوص پرتقال، نارنگی یا حتی کیوی مصرف کرد

8. در طول روز بیشتر از یه مشت متوسط یا 30 تا 50 گرم آجیل نباید مورد مصرف قرار گیرد.

 

9. آدمایی که به فشارخون یا مشکلات قلبی – عروقی گرفتار هستن، باید از خوردن آجیل شور دوری کنن.

 

10. بهتره مغزها رو جور واجور انتخاب کنیم و مثلاً تنها پسته نخوریم چون اندازه مواد مغذی مغزها فرق داره. پس خوردن مخلوطی از اونا تعادل متناسبی رو برقرار می کنه.

 

11. نوشیدنی ای که معمولاً در مهمانیای ایرونی تعارف می شه، چایه. چای به دلیل ترکیبای پلی فنولی خوبه اما مصرف زیاد اون می تونه مضر باشه و باعث دفع مواد به درد بخور از بدن شه. در طول عید بهتره یه فنجون کوچیک چای کمرنگ بخورین. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین پیشنهاد می شه به جای قند از شیرینیای کوچیک همراه چای استفاده شه.

 

12. موقع مصرف آجیل از خوردن اونایی که تغییر رنگ و مزه دادن، دوری کنین. تغییر رنگ به خصوص در فندق می تونه نشونه کپک باشه و باعث مسمومیت شه.


منبع : tebyan.net

Post Author : مدیر

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *