12 خاصیت دانه های کنجد و روغن آن | تغذیه سالم

12 خاصیت دانه های کنجد و روغن اون

12 خاصیت دانه های کنجد و روغن اون

۱۲ خاصیت دانه های کنجد و روغن اون

یکی از حیرت آورترین مواد غذایی که سابقه استفاده ۵۰۰۰ ساله داره، کنجده. کنجد یکی از مواد غذایی موثر و غنی هم هستش که امروزه استفاده می شه. تنها خواص و کاربرده های کنجد در دانه های اون موجود نیس بلکه در روغن اونم فت و فراوون پیدا میشه.

دانه های کنجد دارای پروفایل غذایی بسیار خوبی هستن که تضمینی واسه پیشگیری و درمان بیماریای جور واجور می شن. ترکیباتی مثل مس، منگنز، کلسیم و منیزیم درصد بالایی رو در این ماده غذایی به خود اختصاص میدن. نیاز به تاکیده که این مواد و ترکیبات مغذی شامل شکلای جور واجور ویتامینها و مواد معدنی می شن که در ادامه مهمترین اونا در ۲۸ گرم کنجد آورده شده.

منگنز           ۰/۷                 میلی گرم

مس             ۰/۷                میلی گرم

کلسیم        ۲۷۷                 میلی گرم

آهن            ۴/۱                  میلی گرم

منیزیم        ۹۹/۷                 میلی گرم

تریپتوفان     ۹۳                   میلی گرم

روی           ۲                      میلی گرم

فیبر            ۳/۹                           گرم

تیامین        ۰/۲                  میلی گرم

ویتامین بی-۶     ۰/۲           میلی گرم

فسفر            ۱۷۹              میلی گرم

پروتئین          ۴/۷                        گرم

همونطور که از نوع ترکیبات غذایی حاصل، مشخصه که کنجد پر از مواد غنی و به درد بخور واسه سلامتیه که در طول هزاران سال مورد استفاده و تجربه افراد قرار گرفته. حال زمان اون شده تا دلایلی رو که مصریان و فرهنگهای دیگه واسه به کار گیری این دانه های کوچیک پر خاصیت دارن رو مورد بررسی و کشف بذاریم.

اینجا چند خاصیت مهم کنجد بررسی شده

بهبود سلامت و زیبایی پوست

دانه های کنجد پر از روی هستن. روی ماده اساسی و موثر در تولید کلاژنه و دلیل نرمی پوست هم می شه. روی هم اینکه باعث بازسازی بافتهای بدن می شه. روغن کنجد هم به عنوان آرامش دهنده سوختگی و بیماریای پوستی هم استفاده می شه.

مناسب واسه رژیمهای گیاهی پر از پروتئین

دانه های کنجد دارای ۷/۴ گرم پروتئین تو یه اونس هستن که این عامل واسه تامین پروتئین لازم واسه افراد با رژیم گیاه خواری مناسبه.

سلامتی دهن با به کار گیری روغن کنجد

یکی از مهمترین خواص دانه های کنجد و روغن اون نابود کردن پلاکهای دندانی و مقاوم کردن دهن در برابر آسیبهای دهانیه. با قرقره کردن و چرخاندن روغن کنجد در دهن می تونین دهن و دندون خود رو سالم نگه دارین. در مشاهداتی که تو یه مطالعه علمی انجام شده، به این نتیجه رسیدن که  چرخاندن روغن کنجد در دهن باعث کاهش مقدار باکتری streptococcus mutants   در پلاکهای دندانی و بزاق دهن می شه و باعث مقاوم سازی سلامت دهن هم می شه.

کمک در پیشگیری از دیابت

به دلیل وجود منیزیم و مواد مغذی دیگه، دانه های کنجد و مخصوصا روغن اون باعث کمک در پیشگیری دیابت می شن. در یکی از تحقیقات منتشر شده در مجله آمریکایی مواد غذایی پزشکی (۲۰۱۱)، به این نکته دست پیدا کردن که روغن کنجد باعث بهتر شدن اثر داروی ضد دیابت  glibenclamide در بیماران دیابتی نوع دوم می شه. در مطالعه دیگری نشون داده شده که جانشین کردن روغن کنجد به عنوان تنها ترین روغن خوراکی مصرفی تاثیر زیادی بر کاهش فشار خون و قند در بیماران دیابتی با فشار خون بالا داره.

دلیلی بر کاهش فشار خون

با در نظر گرفتن موارد بالا، روغن کنجد باعث کاهش فشار خون مبتلایان به دیابت با فشار خون بالا می شه. هم اینکه منیزیم موجود در اون خود باعث کاهش فشار خونه که دانه های کنجد هم دارای منیزم هستن.

افزایش سلامتی قلب

علاوه بر دانه های کنجد، روغن کنجد هم دلیلی واسه مقاوم سازی سلامت قلب به وسیله جلوگیری از ضایعات آترواسکلروتیکه. آنتی اکسیدانها و ضد التهابای طبیعی مثل sesamol در عین حالا که خواص آنتی آتروژنیک دارن، یکی از مهمترین عوامل مهم در سودمندی کنجد و روغن اون هستش.

حفاظی واسه DNA در برابر تصویر برداریای پزشکی و تشعشع

Sesamol که یه ترکیب طبیعی موجود در دانه ها و روغن کنجده، در تعدادی از تحقیقات به عنوان حفاظی ایمن واسه DNA  در برابر تصویربرداریای پزشکی و رادیولوژی در نظر گرفته شده. Sesamol هم اینکه نشون داده که عمر موشی رو که در برابر تابش و اشعه بوده رو زیاد کرده که درواقع این ماده با جلوگیری از آسیب رسیدن به روده ها و طحال این افزایش رو ناشی شده.

خاصیت ضد سرطانی داره

وجود دو ماده مهم منیزیم و sesamol باعث میشه که دانه های کنجد و روغن اون خاصیت ضد سرطانی دارا باشن. یه مطالعه در مجله آمریکایی مواد غذایی پزشکی بیان داره که خطر تومورهای کلرکتال به اندازه ۱۳ درصد کم میشه و خطر سرطان کلرکتال هم به ازای جذب هر ۱۰۰ میلی گرم منیزیم به اندازه ۱۲ درصد کم میشه.

مقاوم سازی سلامت استخون

ماده روی علاوه بر بهتر شدن سلامتی پوست، می تونه غلظت مواد معدنی رو در استخوانها به مقدار مناسب نگه داره و از پوکی استخون جلوگیری کنه. در مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی مواد غذایی پزشکی، اشاره به رابطه ای میان از دست دادن روی و پوکی استخون در نواحی لگن و ستون فقرات شده. دانه های کنجد پر از کلسیم هستن که می تونن ماده ای اساسی واسه جلوگیری از این موارد پوکی استخون بشن.

مقاوم سازی گوارش و هضم، بهبود یبوست

دانه های کنجد پر از فیبر هستن که واسه دستگاه گوارش بسیار مناسب و بهبود دهنده س.

آرامش دهنده رماتیسم مفصلی

مس به عنوان یه کم کننده درد و تورم همراه با آرتریت، یه ماده معدنی مهم و پر اهمیتی حساب می شه که خاصیت ضد تورم داره و واسه سیستمای آنزیم آنتی اکسیدانی بسیار مهم و لازمه. علاوه بر این،  این ماده معدنی باعث افزایش دووم و استواری رگهای خونی، استخوانها و مفاصل می شه.

بهبود سلامت دستگاه تنفسی و پیشگیری از آسم

بع دلیل وجود منیزیم در دانه های کنجد، این دانه ها از بروز آسم جلوگیری می کنن هم اینکه از بقیه بیماریای تنفسی از راه جلوگیری کردن از التهاب منافذ تنفسی، پیشگیری می کنن.

گروه ترجمه آکا ایران

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت