12 دلیل برای دوست داشتن رژیم مدیترانه ای | رژیم غذایی

1– حیرت زده شید! بدون شمارش کالری

شما واسه این نقشه رژیمی نیاز به ماشین حساب ندارین. به جای اضافه کردن اعداد، چربیهای بد رو با یه قلب سالم مبادله می کنین. به جای کره، به سمت روغن زیتون برید. ماهی یا مرغ رو به جای گوشت قرمز جانشین کنین. از میوه های تازه لذت ببرین و از دسرهای فانتزی وشیرین دوری کنین. تا می تونین از سبزیجات خوش طعم و شکلای جور واجور لوبیا بخورین.

آجیل خوبه، اما به روزی یه مشت کوچیک راضی باشین. شما می تونین نون سبوس دار و نوشیدنی مناسب داشته باشین، اما در مقادیر متوسط.

2- غذا واقعا تازه س.

شما نباید در فروشگاه های مواد غذایی از راهروی غذاای یخ زده عبور کنین، یا ناخنکی به فست فودها بزنین. تمرکز شما باید روی غذای فصلی باشه که با یه روش ساده آماده شده و دهنتون رو آب میندازه. یه سالاد خوشمزه رو با به کار گیری اسفناج، خیار و گوجه فرنگی بسازین.

مواد تشکیل دهنده سنتی یونانی مانند زیتون های مشکی و پنیر فتا رو با یه دستور غذایی سالاد یونانی سبک و سریع Quick Light آماده کنین. شمام اینکه می تونین اونو با یه دسته از گوجه فرنگی گیلاسی کبابی گازپاچو رنگارنگ و پر کنین.

3- شما می تونین نون هم بخورین.

به دنبال انواعی از نون جفت و جور شده با دانه های کامل باشین. این آردا شامل پروتئین و مواد معدنی بیشتر بوده و عموما سالم تر از آرد سفیده. نون پیتا جفت و جور شده از دانه کامل رو در روغن زیتون، هوموس یا تاهینی (یه نوع شیرینی غنی از پروتئین ساخته شده از بذرهای کنجد زمینی) رو امتحان کنین.

4- چربی ممنوع نیس.

شما فقط باید به دنبال نوع خوب اون باشین. شما اونو در آجیل، زیتون و روغن زیتون پیدا می کنین. این چربیا (اشباع شده نیس و ترانس چربی در غذاهای فرآوری شده مخفی شده هم نیس) عطر و طعم اضافه می کنن و به مقابله با بیماریا از دیابت گرفته تا سرطان کمک می کنن. سس پستو که براساس ریحانه، یه روش خوشمزه واسه ورود به یه تیکه از رژیمای غذایی شماس.

5- منوی اون بزرگه.

این چیزی بیشتر از فقط غذاهای یونانی و یا ایتالیاییه. به دنبال دستور العملای اسپانیایی، ترکیه ای، مراکشی و کشورای دیگه برید. مواد غذایی رو انتخاب کنین که به اصول پایه و اساسی چسبیده ان: گوشت قرمز کم چرب و لبنیات پر چربی، با مقدار زیادی میوه و سبزی تازه، روغنزیتون و غلات کامل.

این دستورالعمل غذایی مراکشی با نخود، بامیه و ادویه جات و ترشی جات متناسب با مشخصات سالم مدیترانه ایه.

6- ادویه جات اون خوشمزه س.

برگای گشنیز، رزماری، سیر، فلفل و دارچین طعم زیادی رو واسه شما اضافه می کنن، طوری که دیگه احتیاجی نیس نمک زیادی به غذای خود اضافه کنین. بعضی از اونا دارای امتیازات سلامتی نیزهستند. مثلا، گشنیز و رزماری دارای آنتی اکسیدان های ضد مریضی و مواد مغذی هستن. واسه قارچ و سیب زمینی به سبک یونانی از این گیاهان هم اینکه کمی لیموی تازه استفاده می شه.

7- جفت و جور غذاهای اون آسونه.

میان وعده های یونانی بیشتر کوچیک بوده، و به آسونی روی بشقابایی به نام mezzes آماده میشه. واسه خودتون می تونین از بین وعده های گاه به گاه سرد استفاده کنین، می تونین روی یه بشقاب از پنیر، زیتون و آجیل استفاده کنین.

هم اینکه این دستورالعملا رو واسه ریحان کینوایی با فلفل قرمز و سیب زمینی هشت لایه یونانی امتحان کنین. هر دو دارای مواد لازم واسه قلب هستن از جمله روغن زیتون، لوبیا، غلات کامل و ادویه جات.

8- شما می تونین شراب داشته باشین.

(در دستورالعملامون می تونین به جای شراب، از آب انگور تازه و یا سرکه سیب رقیق شده استفاده کنین.) یه لیوان کوچیک شراب با وعده های غذایی در خیلی از کشورای مدیترانه ای رایجه، که در اون خوردن غذا، بیشتر با فراغت خاطر و گروهیه. بعضی تحقیقات نشون میده که واسه بعضی افراد، تا یه لیوان در روز واسه زنان و دو لیوان واسه مردان ممکنه واسه قلب اونا به درد بخور باشه. شراب قرمز ممکنه سالم تر از نوع سفید اون باشه. با دکتر خود چک کنین تا ببینین که این یه ایده خوب واسه شما هست یا خیر.

9- شما گرسنه نمی شین.

شما فرصتی واسه خوردن غذاهای غنی و خوشمزه ای مانند سیب زمینی شیرین کبابی، هوموس و حتی لوبیای لیما دارین. اونا به آرومی هضم می شن طوری که شما مدت زمان بیشتری احساس سیری دارین. وقتی که شما می تونین مقداری آجیل، زیتون یا یه تیکه از پنیر کم چرب رو هنگام گرسنگی واسه میان وعده داشته باشین، گرسنگی واسه وعده اصلی مشکلی نیس. پنیر فتا و هالوومی از نظر چربی کمتر از پنیر چدار بوده، اما هنوزم غنی و خوشمزه هستن.

10- شما می تونین وزن از دست بدین.

شما فکر می کنین اگه مقداری، آجیل، پنیر و روغن، بخورین و چند کیلو هم وزن کم کنین، یه معجزه اتفاق میفته. اما این پایه مدیترانه ای (و سبک غذا خوردن یواش تر) به شما اجازه میده احساس سیری و رضایت کنین. و این به شما کمک می کنه که به این رژیم غذایی بچسبید. ورزش منظم هم بخش مهمی از راه زندگیه.

11- قلب شما از شما تشکر می کنه.

تقریبا همه چیز در این رژیم واسه قلب شما خوبه. روغن زیتون و آجیل کمک می کنه کلسترول بد رو کم کنین. میوه ها، سبزیجات و حبوبات به حفظ تمیزی شریانا کمک می کنن. ماهی کمک می کنه تا تری گلیسرید و فشار خون شما کم بشه. حتی یه لیوان از شراب به طور روزانه ممکنه واسه قلب شما به درد بخور باشه!

اگه هیچوقت علاقه ای به ماهی نداشتین، این دستور العمل الهام گرفته از مدیترانه واسه جفت و جور ماهی قزل آلای کبابی با سالاد نخود فرنگی، لیمو و ترخون رو امتحان کنین.

12- شما مغز سالم تری دارین.

همون نکات مثبتی که از قلب شما مراقبت می کنه، واسه مغز شما نیزمفیده. شما چربیای بد و غذاهای فرآوری شده ای که باعث التهاب می شه رو نمی خورین. عوضش، غذاهای غنی از آنتی اکسیدان این سبک از رژیم غذایی، انتخاب خوبی واسه مغز شمان.

.

منبع : hidoctor.ir

Post Author : مدیر

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *