12 دلیل خستگی و راه مبارزه با آن (1)

12 دلیل خستگی و راه مقابله با اون (1)

کم خونی یکی از دلیلای اساسی خستگی در زنونه. وقتی که بدن به اندازه کافی گلبولای قرمز خون واسه حمل اکسیژن به بافتا رو نداشته باشه، کم خونی عارض می شه.

1- نخوابیدن به اندازه کافی

یکی از شایع ترین علل خستگی، خوابیدن به اندازه کمه. آدمایی که شبا دیر می خوابن و فردا هم مجبورند صبح زود از خواب بیدار شن، همیشه احساس خستگی می کنن و انرژی کافی رو واسه انجام کارای روزمره خود ندارن.

راه حل:

در اتاق خوابتون لپ تاپ، موبایل و تلویزیون نذارین تا تداخلی در خواب شما ایجاد نکنن.

تلاش کنین هر شب سر یه ساعت مشخص بخوابین و سر یه ساعت مشخص از خواب بیدار شید.

 

2- آپنه خواب

بعضی از مردم فکر می کنن که به اندازه کافی خوابیده ان، اما همیشه خسته ان، میدونید به چه دلیل؟

آپنه خواب وقتی اتفاق می افته که در طول شب، بعضی وقتا تنفس فرد متوقف می شه. هر معطلی تنفسی باعث دچار مشکل شدن خواب واسه یه لحظه می شه.

چون آپنه در خواب اتفاق میفته، از اون خبردار نمیشین. پس با وجود 8 ساعت خواب، هنوز کمبود خواب دارین.

راه حل:

اگه اضافه وزن دارین، وزن خود رو کم کنین.

سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی رو متوقف کنین.

موقعیت خواب خود رو بررسی کنین و طوری بخوابین که مجرای تنفسی تون باز باشه.

 

3- انرژی نداشتن

کم خوری هم یکی از دلایل بروز خستگیه، اما خوردن موادغذایی بی فایده هم مشکل رو بزرگتر می کنه.

اگه شما روز خود رو با خوردن شیرینی شروع می کنین، قند خون شما به سرعت بالا رفته و به سرعت پایین میاد و موجب تنبلی و خستگی می شه.

راه حل:

همیشه صبحونه رو خوب بخورین و از غذاهای سالم استفاده کنین. صبحونه شما باید شامل: پروتئین، کربوهیدرات پیچیده باشه؛ مانند تخم مرغ و نون سبوس دار. این مواد موجب پایداری انرژی شما می شه.

 

4- افسردگی

خستگی، سردرد و کاهش اشتها از جمله علائم شایع در افسردگی هستن.

اگه بیشتر از چند هفته، احساس خستگی و خمودگی کردین، به دکتر مراجعه کنین.

راه حل:

افسردگی خوب با مشاوره روانشناسی و یا دارو درمانی برطرف می شه.

 

5- کم خونی

کم خونی یکی از دلیلای اساسی خستگی در زنونه. وقتی که بدن به اندازه کافی گلبولای قرمز خون واسه حمل اکسیژن به بافتا رو نداشته باشه، کم خونی عارض می شه.

کم خونی به وسیله آزمایش خون تشخیص داده می شه.

راه حل:

درمان کم خونی بستگی به دلیل اون داره. اگه کمبود آهن هست، با مصرف مکمل آهن و منابع غذایی آهن دار میشه این کمبود رو جبران کرد. منابع غذایی آهن دار عبارتند از: گوشتا، جگر، لوبیا و غذاهایی که با آهن غنی شدن.

 

6- مشکل تیروئید

تیروئید غده کوچیکی در گردنه. این غده، متابولیسم و سوخت و ساز بدن رو کنترل می کنه.

وقتی که تیروئید کار خود رو درست انجام نده و کم کار شه، خستگی و تنبلی و اضافه وزن رو به دنبال داره.

راه حل:

اگه آزمایش خون نشون داد که هورمونای تیروئیدتون کمه، با هورمون درمانی تحت نظر دکتر می تونین سطح هورمونای تیروئید خود رو به حالت اول برگردونین.

 

در مطلب بعدی 6 دلیل دیگه خستگی رو براتون میگیم.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

Post Author : مدیر

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *