12 راز لاغری که متخصصان به شما نمی گویند

:
12 راز لاغری که کارشناسان به شما نمی گن

:

مجله سلامانه – ستاره رستگاری: لاغری اراده می خواد و همت و البته اطلاعات درست و آگاهی. واسه کاهش وزن لازم نیس همه چربیا رو از برنامه غذایی تون خط بزنین، خودتون رو در باشگاه شکنجه بدین یا از خوردن هر نوع شکلاتی محروم کنین؛ فقط کافیه درباره عوامل چاق کننده اطلاعات درستی داشته باشین و اصول لاغری رو بیاموزید. در این مطلب پرده از 12 راز رسیدن به تناسب اندام اصولی ورمیداریم.
1- چربی بخورین تا چربی بسوزونین
همونطور که چربیای مضر مانند بعضی چربیای اشباع شده در گوشتای فرآوری شده و چربیای ترانس در بعضی کلوچها و تنقلات، واسه سلامت و اندازه دور کمرتون خوب نیستن، در پیش گرفتن رژیمی پر از چربیای به درد بخور یعنی همون چربیای اشباع نشده گره از کارتون می گشاید و شما رو به هدف تون نزدکتر می کنه.
چربیای به درد بخور مانند اسیدهای چرب تک غیر اشباع که در روغن زیتون، آجیل و آووکادو وجود دارن باعث آب کردن چربیای اضافه می شه. از منابع دیگه این چربیا میشه به اسیدهای چرب چند غیر اشباع اشاره کرد. این نوع چربیا هم در ماهی، روغن ماهی و دانه ها و مغزهای روغنی هست.
یافته های پژوهشای محققان دانمارکی نشون میده مصرف چربیای چند غیر اشباعی واسه تامین کالری پایه، یعنی کالری لازم واسه انجام نیازای حیاتی، تاثیر بیشتری داره. یعنی بدون ایجاد اثر اضافه وزن مصرف چربیای تک غیر اشباعی می تونه کالری پایه لازم بدن رو تامین کنه.

علاوه بر این مصرف این چربیا واسه کاهش وزن، بیشتر از تاثیر رعایت رژیمای غذایی موسوم به رژیمای چربی سوزه. از طرفی سرعت سوختن چربیای چند غیر اشباعی در مقایسه با شکلای جور واجور تک غیر اشباعی بیشتره. نکته دیگه اینکه این چربیا احساس سیری طولانی یه مدت ایجاد می کنن.
در هر گرم از این چربیا 9 کالری هست، در حالی که در هر گرم پروتئین و کربوهیدرات چهار کالری هست، در نتیجه مصرف مواد غذایی چرب مانند آجیل یا کره بادام زمینی یا چند عدد بیسکویت جفت و جور شده از گندم کامل، به مدت چند ساعت شما رو سیر نگه می داره و ریزه خواری و عذاب وجدان به وجود اومده به وسیله اونو از شما دور می کنه، اما حواستون باشه که دلیل احساس سیری به وجود اومده به وسیله مصرف مواد غذایی چرب، دیرهضم شدن اونا از معده و نیاز به مدت زمان بیشتر واسه هضم اوناس.
علاوه بر این، مواد غذایی چرب کالری بالایی دارن؛ پس باید در مصرف اونا توجه و اندازه کالری دریافتی از اونا رو در رژیم غذایی روزانه محاسبه کرد. به خاطر همین در آدمایی که دچار اضافه وزن یا چاقی بیشتر از اندازه هستن، مصرف مواد غذایی چرب پیشنهاد نشده و به کار گیری این خوراکیا راهی واسه کنترل وزن نیس.
2- لبنیات بخورین و لاغر شید
براساس باورهای عادی مصرف لبنیات در روند لاغری مشکل بوجود میاره اما یافته های پژوهشای علمی چیز دیگری می گن. براساس یافته های آخرین پژوهشا، آدمایی که کمبود کلسیم دارن، چاق ترن و بیشتر اوقات کنترل درستی روی مقدارغذای مصرفی شون ندارن.
پژوهشای دیگه هم نشون میدن مصرف روزانه مواد غذایی شامل کلسیم مانند اجناس لبنی کم چرب (ماست، شیر و پنیر) بسیار بیشتر از غذاهای دیگری که مفیدتر به نظر می رسن، چربی می سوزونن.
یافته های پژوهشی که در دانشگاه تنسی آمریکا انجام شده نشون میده که مصرف روزانه سه محصول لبنی باعث کاهش قابل توجه چربی در آدمایی می شه که حتی دچار چاقی بیشتر از اندازه هستن.
3- روند کاهش وزن رو کش ندین
شاید این گفته واسه آدمایی که طرفدار آهسته و پیوسته رفتن هستن کمی شوکه کننده به نظر برسه اما لاغر شدن در مدت زمان کوتاه تشویق کننده س و از نظر روانی حس بهتری بوجود میاره. یافته های پژوهشی که سال گذشته در دانشگاه فلوریدای آمریکا روی 262 خانوم میانسال دچار چاقی بیشتر از اندازه انجام شد، نشون میده کاهش وزن سریع موثرتره. این تاثیر، هم در اندازه وزن کم کرده تاثیر داره و هم در حفظ و اثبات وزن ایده آل. پس تا دیر نشده دست تکون بدین!
4- شکلات بخورین کمرباریک شید
خبر خوب واسه همه طرفداران شکلات مشکی! واسه سوزوندن چربی و لاغری نیاز به محروم کردن خود از خوردنیای مورد علاقه تون نیس. فقط کافیه کمی هوشمندانه عمل کنین. راه حل ما اینه کاکائوی بیشتر و قند کمتر. به جای شکلات شیرین، شکلاتای مشکی تلخ رو دریابید که شامل درصد بالای کاکائو هستن. آنتی اکسیدانای موجود در کاکائو بسیار بیشتر از خیلی از غذاهای دیگه بوده و واسه لاغری فوق العاده ان، فقط یادتون باشه زیاده روی نکنین!
یافته های پژوهشای گذشته نشون داده که آنتی اکسیدانای موجود در کاکائو تاثیر زیادی در بهبود مریضی دیابت موشای گرفتار داره. محققان دیدن موشایی که کاکائو مصرف می کنن بیشتر عمر می کنن و چربی بیشتری می سوزونن. خلاصه اینکه کاکائو و شکلات مشکی رو به رژیم غذایی تون وارد کنین. از طعم اون لذت ببرین و قدم موثری واسه لاغری وردارین.

5- ورزش به تنهایی فایده نداره
شاید با خودتون می گین بعد از این همه ورزش کردن و عرق ریختن به هیچ نتیجه ای نرسیدین؛ پس ورزشای سخت هم تاثیری در لاغری نداره. در این صورت شاید به این دسته افراد تعلق دارین؛ چون ورزش می کنین پس اجازه دارین هر چیزی که رو دل تون می خواد بخورین. شاید چند سال هم این روند رو ادامه داده ولی به نتیجه دلخواه تون نرسیدین.
طبیعیه، هر چی بیشتر ورزش کنین گرسنه تر میشین. واقعیت اینه که ورزش فقط سه درصد چربیای بدن رو آب می کنه. لازمه رسیدن به تناسب اندام اصلح رژیم غذایی و ورزش منظمه؛ در نتیجه اگه رژیم غذایی مناسبی ندارین و هر چیزی که رو که دلتون می خواد می خورید، کاری از دست ورزش برنمیاد.
6- جنب و جوشای معمولی و ساده رو دست کم نگیرید
شاید شمام کسائی رو می شناسین که همیشه در حال غذا خوردن هستن و هر چی دل شون می خواد می خورن اما در آخر چاق نمی شن. یافته های پژوهشا نشون میده آدمایی که به طور طبیعی لاغرند، راه هایی واسه خودشون دارن که به طور ناخودآگاه کالریای اضافه رو از بین می برن. باور کنین حرکتای فیزیکی عادی روزانه مانند خم شدن، نشست و برخاست، شونِه زدن به موها، ظرف شستن، جارو کشیدن و … می تونه روزانه تا 350 کالری یا حتی بیشتر رو بسوزونه. پیشنهاد می شه حتی هنگام تماشای تلویزیون حرکتای کششی انجام بدین و روی عضلات تون کار کنین.
7- انتظار معجزه از جلسه های طولانی ورزشای هوازی نداشته باشین
اگه در باشگاه خودتون رو هلاک می کنین، فکرتون صد درصد از بیخ و بن غلطه. تردمیل، جلسه های طولانی ورزشای هوازی، پیاده روی تند و … کاری از پیش نمی برن و حتی بعضی وقتا نتیجه برعکس میدن.
واسه انجام ورزشایی مانند ایروبیک هم باید انرژی بیشتری به بدن برسونین چون بدن همیشه در تلاشه تا خود رو متعادل نگه داره. این نوع حرکتا باعث می شن بیشتر غذا بخورین و دقیقا همین کار روند کاهش وزن رو دچار مشکل می کنه.
علاوه بر این دنبال کردن همیشه ورزش آیروبیک نمی تونه به اندازه حرکتای ترکیبی هوازی یا حرکتای قدرتی، راه مناسبی واسه کنترل وزن باشه؛ پس باید علاوه بر کنترل درست رژیم غذایی از دنبال کردن ورزشای یکنواخت دوری کنین و تنوعی در حرکتای ورزشی بسازین.

8- تلویزیون آری به شرط خنده!
اصلا پیشنهاد نمی شه ورزش و جنب و جوش بدنی روزانه رو رها کنین و روی مبل لم بدین و چیپس و پفک بخورین اما تلویزیون آنقدرها هم که کارشناسان ادعا می کنن هیولای وحشتناکی نیس، به خصوص اگه خنده بر لب هاتون بیاره و لحظه های مفرحی رو براتون جفت و جور کنه.
واقعیت اینه که استرس و فشارهای روحی روانی آثار داغون کننده ای روی سلامت شما داره. یافته های پژوهشا نشون میدن که استرس باعث چاقی موضعی می شه و روند لاغری رو از جا در آورد می کنه.
یادتون نره که خنده بهترین استر زدا و پادزهر کاهش وزنه؛ حتی میشه ادعا کرد که خندیدن قدرت کالری سوزی داره.
محققان انگلیسی اندازه کالریای سوزونده شده با قهقهه زدن رو با اندازه کالریای سوزونده شده با کارای روزمره مانند حرکتای قدرتی، دویدن و حتی جارو کشیدن مقایسه کرده و فهمیدن که یه ساعت قهقهه می تونه به اندازه نیم ساعت ورزش در باشگاه یعنی بیشتر از 120 کالری بسوزونه.
9- ذهن تون مشغول باشه، هله هوله خور میشین
اگه شمام مانند خیلی از افراد کارمند هستین، حتما پشت میزنشینی اثر خودشو گذاشته و مقداری چربی اضافه بر بدن تون به یادگار مونده. به نظر کارشناسان از اونجا که بیشتر غذای مغز گلوکز (قند) است، کارای فکری شدید باعث می شه اندازه قند خون نامتعادل شه؛ پس واسه نابود کردن یکی از عوامل چاقی، باید واسه مقابله با گرسنگی روشای دیگری انتخاب کنین.
اگه جنب و جوش بدنی تون کمه سوختگیری بدن تون رو از راه مصرف غذاهای پر از فیبر، پروتئین و کلسیم انجام بدین. از این پس وقتی پشت میز کارتون احساس گرسنگی کردین، به جای یه بسته چیپس، بیسکویت و دیگه هله هوله ها، تلاش کنین ماست کم چرب، چند هویچ کوچیک یا کمی کره بادام زمینی بخورین.
10- همه قندها رو دشمن ندونین
اندازه مجاز مصرف قند واسه خانوما شش قاشق و واسه آقایون 9 قاشقه. کم کردن مصرف قند گامی بلند به سمت سلامته. پیشنهاد می شه تا حد امکان از مواد قندی سالم و طبیعی تر مانند عسل به جای قند استفاده کنین. وقتی عسل جانشین قند می شه روند کاهش وزن و لاغری سرعت بیشتری میگیره چون عسل تاثیر خیلی عجیبی بر بدن داره و نه فقط باعث کنترل و تنظیم اندازه قند خون می شه، بلکه سرفه رو درمان کردن. ایمنی بدن رو بالا می بره. البته یادتون نره که نباید در مصرف هیچ ماده غذایی حتی مفیدترین اونا زیاده روی کرد.

11- به اندازه بخوابین تا لاغر شید!
اندازه ساعتای خواب تاثیر مستقیمی بر حجم بدن داره. یافته های پژوهشا نشون میدن آدمایی که شبا هشت ساعت و نیم می خوابن در مقایسه با آدمایی که پنج ساعت و نیم می خوابن 56 درصد چربی بیشتری آب می کنن.
محققان به این نتیجه رسیدن که کاهش چند ساعت از خواب شبونه باعث می شه که در طول روز حدود 300 کالری بیشتر جذب بدن شه. کم خوابی باعث ایجاد مشکل در کارکرد هورمونای لپتین و گرلین می شه که دست بر قضا مسئول کنترل اشتها هستن. این مسئله هم شما رو به سمت غذا خوردن بیشتر، اونم از نوع غذاهای پرکالری می بره.
12- تاثیر آلاینده ها رو دست کم نگیرید
یافته های پژوهشای زیاد نشون میده که مواد سمی و ترکیبات شیمیایی موجود در مواد غذایی در همه جای دنیا از عوامل مهم چاقی شناخته شده. بدیش اینه هوای آلوده هم همه رو به سمت چاقی و اضافه وزن می بره. یافته های پژوهشای گذشته نشون میده که قرار گرفتن در برابر هوای آلوده، باعث تحریک مقاومت سلولای بدن در برابر انسولین می شه؛ در نتیجه قدرت تحمل گلوکز رو کاهش داده، باعث افزایش التهاب می شه. به نظر محققان، قرار گرفتن دراز مدت در برابر آلودگی هوا خطر دچار شدن به دیابت رو زیاد می کنه. حتما میدونید که رابطه مستقیمی بین دیابت و چاقی بیشتر از اندازه هست.

منبع : برترینا

.

منبع :

Post Author : مدیر

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *