12 راه برای رفع بی‌خوابی کودکان

12 راه واسه رفع بی خوابی کودکان

اگه کودکی با مشکل بی خوابی مواجه شه، علایمی مشابه با بی خوابی بزرگسالان و حتی ممکنه شدیدتر از اونو نشون بده، چون نیاز خواب کودک بیشتر از بزرگسالانه.

خوابیدن کودکان، علاوه بر برطرف کردن خستگیای روزانه، شرایط مناسبی رو واسه رشد کودک جفت و جور می کنه. کودکان فعالیت روزانه بیشتری نسبت به بزرگسالان دارن و در صورت نبود استراحت کافی، بسیار آسیب می بینن. پس اگه کودکی دارین که با مشکل بی خوابی روبرو شدن، حتما راهکارهای زیر رو انجام بدین.

 

 

1- به والدین پیشنهاد می شه جای خواب ثابتی رو واسه کودک خود در نظر بگیرن و به کودک خود تاکید کنن که حتما در جای خود استراحت کنه. معمولا تغییر مکان خواب حتی واسه بزرگسالان هم ناراحت کننده س و ممکنه دلیل دیر خوابیدن اونا شه. شاید این تجربه رو در طول مسافرت داشتین.

 

2- به این دسته از کودکان اصلا اجازه بیدار موندن و دیر خوابیدن به بهونه مشاهده تلویزیون و یا حتی انجام تکالیف مدرسه رو ندین. زمان مشخصی رو واسه خواب اونا در نظر بگیرین و اونا رو به خوابیدن در همون زمان، محدود کنین.

گاه ها دیده می شه که بعضی از کودکان به دلیل مشاهده فیلمای ترسناک دچار کم خوابی می شن. والدین بهتره از دیدن فیلم ترسناک و جنب و جوش بیشتر از اندازه کودک، جلوگیری کنن.

گرمای هوای اتاق کودک دلیل بدخوابی می شه. پس با ایجاد تهویه مناسب در اتاق کودک، شرایط مناسبی واسه خواب اون جفت و جور کنین

3- ساعات خواب منظمی رو واسه کودکتون در نظر بگیرین.

ساعات خواب کودک باید ثابت باشه. یه ساعت خاص رو در نظر بگیرین. اولین بار کودک خود رو تشویق کنین تا در اون ساعت خاص به تختخواب بره و شبای دیگه، حتی تعطیلات آخر هفته اون ساعت رو ملاک فرا رسیدن زمان خواب کودکتون بذارین. واسه بیدار شدن از خواب هم همین روش رو ادامه بدین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین هر قدر کودکتون زودتر از خواب بلند شه بهتره، چون تا شب به طور کامل خسته می شه و حدودا همون ساعت مقرر به خواب میره.

 

4- والدین باید مراقب عادات تغذیه ای کودک خود باشن و تلاش کنن مواد غذایی کافئین دار رو از برنامه غذایی خود حذف و یا کم کنن. اگه هم کودک علاقمند به مصرف این مواد غذایی بود، تلاش شه حتی امکان این مواد رو 4 ساعت قبل از خواب مصرف کنه، چون عکس العمل کودکان به مصرف مواد کافئین دار مانند بزرگسالانه، یعنی همونطور که مصرف این مواد در بزرگسالان دلیل بی خوابی می شه، در کودکان هم همین اثر رو داره.

5- کارشناسان تغذیه معمولا مصرف موادی مانند شیر ولرم رو که شامل کلسیمه، قبل از خواب پیشنهاد می کنن.

 

6- دست کم دو ساعت قبل از خواب، شام کودک رو آماده کنین تا بخوره. این کار دلیل هضم نسبی غذا می شه و کودک با معده پر به تختخواب نمی ره، چون معمولا معده پر، دلیل بدخوابی می شه.

 

7- پیشنهاد می شه از مصرف غذاهای پرکالری در وعده شام دوری شه. مصرف زیاد مواد قندی هم در وعده شام کودکان پیشنهاد نمی شه چون مصرف قند زیاد قبل از خواب، دلیل افزایش انرژی و ایجاد جنب و جوش بیشتر در کودک می شه. پس میل به جنب و جوش بیشتر، روند خوب خوابیدن رو دچار مشکل می کنه.

 

8- واسه این که کودک زودتر خسته شه و به خواب بره، پیشنهاد می شه اونو به فعالیت بدنی درزمان روز تشویق کنین. کودکانی که درزمان روز فعالیت کافی انجام نمی دن و انرژی خود رو تخلیه نمی کنن، دچار بی خوابی می شن.

 

9- هر گونه وسایل بازی و اسباب بازی مورد علاقه کودک خود رو از اتاق خواب اون دور کنین، چون گاه ها دیده می شه که این دسته از کودکان به بازی با این وسایل مشغول می شن و نمی خوابن.

 

10- به والدین کودکانی که معمولا از کم خوابی رنج می برن پیشنهاد می شه ، دمای اتاق کودک خود رو بررسی کنن تا نکنه دمای اتاق بالا باشه. گرمای هوای اتاق کودک دلیل بدخوابی می شه. پس با ایجاد تهویه مناسب در اتاق کودک، شرایط مناسبی واسه خواب اون جفت و جور کنین.

 

11- به والدین این دسته از کودکان پیشنهاد می شه تا محیط خونه رو واسه بهتر خوابیدن کودک ساکت نگه دارن و از ایجاد هر گونه سر و صدای بلند و صدای تلویزیون و … دوری کنن.

 

12- والدین این دسته از کودکان باید در نظر داشته باشن که هیچ وقت عصبانیت خود رو از بی خوابی کودک بروز ندن، چون کودک با مشاهده هر گونه عصبانیت، دچار اضطراب و تنش می شه که این اضطراب خود دلیل بدخوابی بیشتر اون می شه و سیکل معیوبی رو بوجود میاره.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت

Post Author : مدیر

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *