“12 راه جلوگیری از زمین خوردن سالمندان “

زینب حکیمی – بخش سلامت آکا ایران

مرتب کردن خونه

بیشترین زمین خوردنا در خونه اتفاق میفته. اگه در خونه سن و سال دار دارین بهتره به چیدمان مبلا توجه کنین که دست و پا گیر نباشن، کف خونه رو از اجسام ریز ، کابلای برق و دیگه اشیای مانع خالی کنین. اگه سطح خونه از سرامیک پوشیده شده، از لیز نبودن این سطوح و سطوحی مانند کف حموم و سرویسای بهداشتی مطمئن شید. در دو طرف پله ها محافظ بذارین و روی پله ها رو با موکت و یا فرش محکم بپوشونین.

برف روبی محل عبور و مرور

کنار زدن برفا از محل عبور و مرور و پیاده روهای دور و بر خونه و به کار گیری نمک ، شن و ماسه در این مناطق واسه جلوگیری از یخ زدگی در فصل زمستون، واسه مراقبت از سالمندان اهمیت خیلی بالایی داره. افراد سن بالا بیشتر از همه در خطر هستن.

توجه به روشنایی

بیشترین اتفاقات واسه افراد سن بالا خونه، در تاریکی رخ میدن.

پنجره ها باعث ورود نور طبیعی به داخل خونه و افزایش دید می شن. پس بهتره پرده اتاق افراد سن و سال دار رو همیشه کنار بزنین

بهتره مکانای حساس مانند خروجی خونه، حموم و سرویسای بهداشتی از روشنایی مناسب بهره مند باشن.

در صورت امکان، کلید لامپا رو در محلای در دسترس بذارین.

امن کردن حموم

حموم شایع ترین محل زمین خوردن سالمندانه. به کار گیری کف پوشای مناسب در حموم ، تعبیه میله هایی نزدیک دوش حموم واسه گرفتن اون و راحت تر ایستادن سن و سال دار، امن کردن وان حموم ( افتادن در وان مشکلات سخت تری داره) ، گذاشتن یه صندلی مناسب در حموم و … از اقدامات لازم واسه جلوگیری از آسیب سالمندانه.

ورود نور آفتاب

پنجره ها باعث ورود نور طبیعی به داخل خونه و افزایش دید می شن. پس بهتره پرده اتاق افراد سن و سال دار رو همیشه کنار بزنین. ریسمون تنظیم کننده موقعیت پرده رو هم طوری بذارین که در دسترس فرد سن و سال دار باشه.

مراقبت هنگام برداشتن لباسا

حادثه وقتی اتفاق می افته که فرد سن بالا واسه برداشتن لباسای شسته شده از داخل ماشین لباسشویی و انتقال اونا به داخل سبد روی یه پا می شینه.

انجام ورزشای تعادل

انجام ورزش یوگا به حفظ تعادل و جلوگیری از افتادن و ایجاد آرامش کمک می کنه.

گسترش تغذیه سالم

سوء تغذیه در سالمندان به یه اپیدمی مخفی تبدیل شده. رژیم غذایی دارای پروتئین و بدون چربی به همه افراد سن بالا پیشنهاد می شه.

تقویت استخوانا و مفاصل

استواری استخوانا و انعطاف پذیری مفاصل به جلوگیری از افتادن کمک می کنه. زنان سن بالا تر، 18 تا 31 درصد کمتر از زنان جوون تر در پاهاشون قدرت دارن. ورزشایی مانند دویدن که دلیل افزایش تحمل وزن بدن به وسیله پاها می شه رو حتما در نظر داشته باشین.

جلوگیری از پوکی استخون

از اونجا که پوکی استخون در حال زیاد شدنه، باید مصرف غذاهای پر از کلسیم و ویتامین D و بهره مندی از نور مستقیم خورشید (15 دقیقه در روز) رو جدی بگیریم.

بررسی بینایی

بررسی هرساله قدرت بینایی سالمندان و به کار گیری عینکای مناسب می تونه تا حد زیادی مانع از زمین خوردنا شه.

آزمایش داروها

مصرف زیادتر از اندازه بعضی داروها باعث کاهش تعادل سالمندان می شه، مثلا یه فرد بزرگسال با مصرف داروها بعد از جراحی دندون در خطر بالای افتادن قرار میگیره. داروهایی که خطر زمین خوردنا رو زیاد می کنن، شامل داروهای فشار خون و آرامبخش مثل Xanax و Valium و داروهای آنتی هیستامین مانند Benadryl می شن.


.

منبع :

Post Author : مدیر

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *