12 راه خلاص شدن از درد قاعدگی

هر چند بیشتر خانوما خیلی راحت می تونن بر درد عادت ماهانه مسلط شن، اما با اینحال این درد بعضی از خانوما رو خونه نشین شون می کنه. بهتره به خودتون فشار نیارین. اگه دردتون زیاده استراحت کنین و مرخصی بگیرین.

واسه بعضی از خانوما که تعدادشون هم کم نیس، عادت ماهانه یه کابوسه. کابوسی که هر ماه با درد شدید، بیحالی، خستگی، بدخلقی، بیرون روی، تهوع، سردرد، سرگیجه و کلی ناراحتی دیگه تکرار می شه.

 

به دکتر هم مراجعه می کنن و هیچ نوع کیست یا مشکل خاصی تشخیص داده نمی شه. این دردها معمولا اولین روز عادت و یا چند ساعت قبل از شروع خونریزی شدت می گیرن و به صورت قولنج یا گرفتگی عضلات ناحیه شکم شروع شده و به کمر یا پاها و حتی زانوها هم سرایت می کنن.

 

 

1- از IUDای هورمونی استفاده کنین

اگه نمی خواید تا پنج سال آینده باردار شید، شاید این روش بیشتر به دردتون می خوره. آی یو دی هورمونی وسیله ای T شکله که داخل رحم کار گذاشته می شه تا با آزاد کردن هورمون پروژسترون، از بارداری پیشگیری کنه. یکی از امتیازات این وسیله، کاهش خونریزی و درد عادت ماهانه س. البته قبل از اقدام، باید حتما با دکتر متخصص زنان مشورت کنین.

 

2- روزای خونریزی سیگار ممنوع

یافته های پژوهشای زیاد نشون میده خانمای سیگاری بیشتر از دردهای دوره عادت ماهانه خود شکایت می کنن. این خانوما دو برابر بقیه خانوما، در برابر سندرم قبل از قاعدگی (نشونه هایی مانند درد سینه، جوش، درد شکم، سردرد، ورم، چاقی، تغییر اشتها، افسردگی و تغییر خلق و خو) قرار دارن.

 

3- روی شکم تون هوله گرم بذارین

در روزای اول عادت و با شروع درد شدید، به سراغ گرما برید. می تونین هوله گرم یا بطری آب گرم رو روی شکم تون بذارین. گرما باعث آرامش عضلات شده و درد رو کم می کنه.

ماساژ یکی دیگه از روشای موثر واسه آرامش دردهای عادت ماهانه س

4- از قرصای ضدبارداری استفاده کنین

مصرف قرصای ضدبارداری باعث کاهش درد و هم اینکه مدت و اندازه خونریزی می شه. البته پیشنهاد می شه قبل از شروع مصرف با دکتر متخصص زنان مشورت کنین تا نوع قرص رو با در نظر گرفتن شرایط جسمی شما تجویز کنه.

 

5- نرمشای آروم تنی تاثیردارن

نرمشای آروم تنی واسه همه و در هر شرایطی مفیدن. با انجام این ورزش افراد یاد می گیرن که درست تنفس کنن و قدرت کنترل عضلات و شکست دادن گرفتگی اونا رو بالا ببرن. به خاطر همین هم به شما کمک می کنه، به دردهای قاعدگی پیروز شدین.

 

6- حموم کنین

همونطور که گفتیم گرما باعث آرامش درد می شه. دوش آب گرم (نه داغ) بگیرین. آب گرم شما رو از نظر روحی و روانی آروم می کنه و دردتون رو کم می کنه.

 

7- قهوه رو از یاد ببرین

باید بدونین که قهوه و کلا نوشیدنیای کافئین دار مانند نوشابه مشکی و چیزای دیگه ای به جز اینا باعث افزایش حساسیت و درد می شه. به خاطر همین بهتره قبل از شروع عادت ماهانه و در بین اون، از مصرف مثل این نوشیدنیا دوری کنین.

 

8- تغذیه سالم داشته باشین

مصرف ماهیای چرب مانند ماهی آزاد رو بیشتر کنین، به خاطر اینکه شامل اسیدهای چرب امگا-3 هستن. این اسیدهای چرب خدمت زیادی به سلامتی شما و آرامش دردهایتان می کنن.

 

9- روغنای گیاهی و ماساژ رو دریابید

ماساژ یکی دیگه از روشای موثر واسه آرامش دردهای عادت ماهانه س. بعضی از روغنای گیاهی ماساژ خاصیت ضداسپاسمی دارن و درد رو کاهش میدن. کمی از این روغنا رو روی دستتون ریخته و به نواحی دردناک مانند شکم، کمر و کلیه ها بمالید و به آرومی با حرکات زمونه ای ماساژ بدین.

 

10- ورزش کنین

مطمئنا هیچ خانمی دلش نمی خواد در دوره پریودش ورزش کنه. اما باید بدونین که انجام حرکات ورزشی منظم باعث کاهش دردهای قاعدگی می شه. البته منظورمون این نیس که روز اول پریودتان دوی ماراتون داشته باشین و ورزشای سنگین انجام بدین. بلکه انجام حرکات ورزشی سبک، نرمش و پیاده روی ساده باعث می شه که اکسیژن بیشتری به اعضای بدن برسه و جریان خون بیشتر شه.

 

11- در مصرف خوراکی های شیرین زیاده روی نکنین

در طول دوره ماهانه از مصرف مواد غذایی شیرین دوری کنین. شکلای جور واجور کیک، کلوچه، شیرینی جات، شکلات و چیزای دیگه ای به جز اینا در طول دوره ماهانه خیری براتون ندارن، به خاطر اینکه این مواد غذایی باعث افزایش اندازه هورمون انسولین می شن.

باید بدونین که انسولین زیاد هم باعث افزایش التهاب بدن می شه، یعنی اینکه دردتون زیادتر می شه و چاره ای ندارین به سراغ ایبوپروفنای همیشگی برید.

می تونین بعد از به آخر رسیدن عادت ماهانه، با خیال راحت شیرینی جات مورد علاقه خود رو بخورین، البته با رعایت حد تعادل.

 

12- حسابی استراحت کنین و اگه لازم بود، مرخصی بگیرین

هر چند بیشتر خانوما خیلی راحت می تونن بر شرایط مسلط شن، اما با این حال بعضی از خانوما هم هستن که درد خونه نشین شون می کنه.

بهتره به خودتون فشار نیارین. اگه دردتون زیاده، استراحت کنین و مرخصی بگیرین. مطمئنا سر کار رفتن، در حالیکه کمرتون از درد خم شده کار عاقلانه ای نیس.

فاطمه مهدی پور

بخش سلامت تبیان

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

Post Author : مدیر

Related Post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *